PKP PLK ogłaszania przetargów na studia wykonalności dla projektów do realizacji w przyszłości.
Wśród wielu: odcinka Iława–Olsztyn–Korsze–granica państwa.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Iława–Olsztyn–Korsze – granica państwa wraz z linią nr 205 Wielewo – Anielin Gradowo – granica państwa”. Na przygotowanie dokumentacji wartej szacunkowo prawie 7 mln zł brutto będzie 515 dni.
Jak czytamy w specyfikacji:
Linia nie spełnia parametrów dla sieci TEN-T, przede wszystkim w zakresie dopuszczalnych nacisków na oś, prędkość jazdy jest „niezadowalająca” z powodu stanu technicznego, niewystarczająca jest też przepustowość i infrastruktura ładunkowa.
Planowane jest osiągnięcie na linii 353 dopuszczalnego nacisku osi 221 kN, umożliwienie kursowania pociągów towarowych o długości min 750 m i elektryfikacja brakującego odcinka, a także dostosowanie szerokotorowej linii 205 do wymogów sieci OSŻD, w szczególności osiągnięcie dopuszczalnego nacisku osi 245 kN, umożliwienie kursowania pociągów towarowych o długości min 1050 m.
Parametry tej linii mają zostać przystosowane dla umożliwienia krzyżowania i wyprzedzania pociągów towarowych o długości min 1050 m przez pociągi pasażerskie.
Ważnym zadaniem będzie zapewnienie możliwości realizacji rozkładu cyklicznego pociągów regionalnych i dalekobieżnych oraz zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym poprzez budowę nowych przystanków i korektę położenia istniejących.
Wskazano lokalizację części nowych przystanków: Nowa Wieś k/Iławy, Tyrowo, Nikielkowo oraz Kolno.
Planowane jest osiągnięcie prędkości na linii 160 i 200 km/h.
Choć samo sporządzanie planów ma jak widzimy trwać ponad 500dni, to mieszkańcy i inwestorzy mający na oku rozbudowującą się część miasta (okolice Osiedla Piastowskiego), mogą już snuć konkretniejsze plany.