Nowe autobusy elektryczne dostarczy firma Busnex Poland Sp. z o.o., który jest przedstawicielem światowego giganta tej branży, firmy Yutong Bus. Oferta dostawcy spełniała wszystkie wymogi techniczne, opisane w dokumentacji przetargowej i była jednocześnie najkorzystniejsza pod względem finansowym.
Yutong Bus posiada innowacyjne linie produkcyjne i centrum badawcze, dzięki którym wdraża najnowsze rozwiązania technologiczne w swoich produktach. W 2020 r. autobusy tej firmy trafiły do 30 krajów, zaś jej udział w globalnym rynku szacowany jest na 15%. Młodszy brat E8 Yutong E10 trafił w tym roku do Polkowic, zaś pod koniec 2020 r. w naszym kraju testowano model E12, który na jednym ładowaniu przebył dystans 470 km. Warto dodać, że autobusy tej firmy przewożą pasażerów m.in. w londyńskim transporcie miejskim, który jest bardzo rozbudowany i wymagający.
Zamówione autobusy to blisko 9-metrowe pojazdy, dysponujące 24 miejscami siedzącymi i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Komfort podróżowania zapewnia nie tylko całkowicie niskopodłogowa konstrukcja, ale również wydajny system klimatyzacji. Autobusy są wyposażone w akumulatory o mocy 324 kWh, zapewniające zasięg na poziomie ponad 350 kilometrów.
Rozwój transportu w kierunku alternatywnych źródeł napędu, w tym napędu elektrycznego lub hybrydowego jest jednym z głównych celów zarówno rządu RP jak i UE. Liczba mniejszych miast, które unowocześniają flotę miejskich pojazdów w tym kierunku rośnie z roku na rok. Przykładem są tu m.in.: Września, Kozienice czy wspomniane wcześniej Polkowice.
Oprócz autobusów przedmiotem przetargu była również dostawa stacji ładowania pojazdów. W tym przypadku najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Elektrometal SA z Cieszyna.