Ostatnie szlify i poprawki przed dworcem PKP - Iława Główna

i

Autor: Wiesław Raczkowski

Znikają barierki, już tylko ciuchcia za kratami! Ostatnie odbiory przed iławskim dworcem [ZDJĘCIA]

2020-08-27 10:42

Warta 29 milionów inwestycja wreszcie dobiega końca! Brak dojazdu do samego dworca odejdzie w zapomnienie, a mieszkańcy i turyści będą mogli czekać na pociągi nie tylko w holu dworca ale też w parku - na Placu Kolejarzy.

Zgodnie z pierwotnym zapisem w umowie, inwestycja miała być oddana do końca czerwca 2020. Niestety czas odbioru się przeciągał, głównie przez nieodłączną część inwestycji - odbiory techniczne. Potrzebne były drobne ale istotne z punktu widzenia inspektorów poprawki, bez których nie można było inwestycji oddać do użytkowania.

- Obecnie wszystkie poprawki zostały wykonane, mamy pozwolenie na użytkowanie terenu i całkowite oddanie inwestycji do użytkowania dla mieszkańców i turystów to w zasadzie kwestia godzin - powiedział nam zastępca burmistrza Krzysztof Portjanko.

Sprawdziliśmy, faktycznie barierki już zniknęły. Zostało tylko otwarcie dla ruchu ulicy Broniewskiego, uwolnienie zza krat odrestaurowanej ciuchci i uruchomienie systemu parkowania na środkowym parkingu, który będzie czasowy.

Całą inwestycję podsumowuje urząd miasta:

Zacznijmy od nowego parku, w którym w miejscu centralnym znajduje się fontanna w kształcie żagla z pergolą dookoła. Zaraz za parkiem znajduje się pomnik ufundowany w 1970 roku przez kolejarzy węzła Iława, a tuż za nim parking. Na połączeniu parku i parkingu umiejscowione są dwa budynki użyteczności publicznej, w jednym z nich znajdują się toalety. Oba te budynki spełniają także funkcję wiat rowerowych.

Tuż za parkingiem znajdują się perony autobusowe dla połączeń pozamiejskich i autobusów komunikacji miejskiej. Największą bolączką wszystkich korzystających z dworców PKP i autobusowego był brak miejsc parkingowych. Obecnie jest ich na tym terenie aż 205 plus dodatkowo 12 miejsc dla niepełnosprawnych, czyli ponad dwa i pół razy więcej niż było do tej pory.

Parkingi zostały podzielone na trzy rodzaje:

  1. Najbliżej dworca PKP to parking typu Kiss&Ride z 4 miejscami parkingowymi przy hali dworcowej i 3 miejscami przed budynkiem SOK, zezwalającymi na krótkie zatrzymanie się pojazdu.
  2. 70 miejsc parkingowych ma charakter płatny - długoterminowy i znajduje się w obrębie ul. Żeromskiego i Broniewskiego.
  3. Darmowy parking, długoterminowy znajduje się bezpośrednio przy ul. Wojska Polskiego, na którym nie ma limitu czasowego, a pomieścić on może nawet 118 pojazdów.

Nowe miejsce mają także taksówki, których postój długoterminowy obecnie znajdować się będzie przy ul. Broniewskiego po stronie wieży ciśnień, a krótkoterminowy bezpośrednio przy hali dworcowej.

Zmieni się także organizacja ruchu drogowego

Ulice Broniewskiego i Żeromskiego będą teraz drogami dwukierunkowymi ul. Broniewskiego prowadzić będzie od ul. Wojska Polskiego jedynie do miejsc postojowych Kiss&Ride oraz do ul. Kolejowej.

Ulica Żeromskiego prowadzić będzie od ul. Wojska Polskiego do parkingu oraz do ul. Dworcowej. Obie te ulice połączone będą jedynie od strony ul. Wojska Polskiego, a nie jak było dotychczas przy dworcu. Przejazd przy budynku poczty będzie możliwy wyłącznie dla autobusów i taksówek.

Zmiana przebiegu linii autobusowych

Po wprowadzeniu ostatnich poprawek w rozkładach jazdy i liniach wszystkie iławskie autobusy komunikacji miejskiej przejeżdżać będą przez nowy plac przy dworcu głównym.

Iławski "Basen Główny" przed dworcem odchodzi w zapomnienie

Zmiana najmniej widoczna, a najbardziej konieczna, to uregulowanie wód opadowych na tym terenie. Teraz tego już nie widać, ale roboty ziemne i przygotowanie całej podziemnej infrastruktury to lwia część wykonanych robót budowlanych. Już teraz jednak można zaobserwować, że problem ze zbieraniem się deszczówki przed dworcem podczas opadów nie występuje.

Zdrowsze miasto niskoemisyjne

Cały projekt oprócz zmiany wizerunku i poprawy warunków przemieszczania się realizuje także cel, który przyświecać powinien wszystkim mieszkańcom Iławy i nie tylko. Jest to promowanie strategii niskoemisyjnej. Dlatego też znajduje się tu aż 100 miejsc postojowych dla rowerów, wybudowano w tym miejscu niecałe 400mb dróg rowerowych i rozbudowano miejsca postojowe dla transportu zbiorowego. Zastosowano także oświetlenie typu LED.

- Wszystko to ma oddziaływać łagodząco na zmiany klimatu poprzez zmniejszenie aktualnej emisji komunikacyjnej, a to obecnie jeden z ważniejszych celów jaki stawia sobie cała Wspólnota Europejska, której częścią jesteśmy. Warto więc zastanowić się, czy nie zmienić nawyków i przesiąść się na rower lub do komunikacji zbiorowej? – komentuje burmistrz Dawid Kopaczewski

Ostatnie szlify i poprawki przed dworcem PKP - Iława Główna

i

Autor: Wiesław Raczkowski

Wszystko zaczęło się od projektu i konkursu

Wraz z początkiem 2017 roku ruszyły prace nad projektem zagospodarowania terenu przed dworcem. Wówczas odbył się konkurs, który wygrała firma „Planowanie Przestrzenne Kontra" z Poznania. Następnym krokiem było znalezienie środków zewnętrznych na sfinansowanie tego niełatwego zadania. Z pomocą przyszła Unia Europejska ze swoim Funduszem Rozwoju Regionalnego i dotacją w wysokości 16,8 mln zł.

Celem projektu, oprócz wizualnej poprawy terenu będącego wizytówką miasta, jest kompleksowa poprawa warunków przemieszczania się różnymi środkami transportu, czyli zintegrowanie transportu miejskiego i pozamiejskiego z przejazdami samochodów osobowych, taksówek i rowerzystów. Przebudowano całą infrastrukturę techniczną, wykonano nowe ulice i chodniki oraz parkingi i wiaty przystankowe. Nowością w tym miejscu są także drogi i wiaty rowerowe, fontanna oraz toalety.

Nowe autobusy dla Zakładu Komunikacji Miejskiej

Przetarg ten podzielony był na dwie części. Pierwsza dotyczyła dostawy siedmiu sztuk fabrycznie nowych, niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów z klimatyzacją, przeznaczonych do wykonywania regularnych przewozów w publicznej komunikacji miejskiej. Koszt tej części zamówienia wynosi 7,6 mln zł. Dostawcą jest firma Solaris Bus&Coach, a autobusy, które będą jeździły w Iławie to Urbino 10,5. Druga część zamówienia to dwa autobusy hybrydowe, gdzie zwycięzcą jest także firma Solaris Bus&Coach (jedyna składająca ofertę w tej części) proponując autobus Urbino 12 Hybryd. Koszt zakupu tych autobusów to 3,7 mln zł. Zainwestowano także w system informacji pasażerskiej, który przekazuje rozkład jazdy w czasie rzeczywistym za pomocą tablic przystankowych, aplikacji mobilnej i dedykowanej strony internetowej, a koszt tego zadania wyniósł 230 tys. zł.

Prace dodatkowe

Dodatkowo w ramach inwestycji, ale już poza projektem unijnym wykonano renowację lokomotywy oraz zainstalowano system parkingowy, na który składają się po dwa terminale wjazdowe i wyjazdowe, szlabany i kasa biletowa. Łączny koszt tych zadań to 695 tys. zł.

Łączny koszt wydatków poniesionych w ramach inwestycji unijnej wynosi 28,6 mln zł (wraz z wydatkami niekwalifikowalnymi).

Sonda
Czy jechałeś/aś kiedykolwiek pociągiem Pendolino?
Sąsiedzi pobili się widłami