telefon komórkowy

i

Autor: pixabay UWAŻAJ! Czworo mieszkańców powiatu iławskiego padło ofiarą oszustów

Oszuści atakują

UWAŻAJ! Czworo mieszkańców powiatu iławskiego padło ofiarą oszustów

2023-07-25 11:52

Iławscy policjanci po raz kolejny ostrzegają przed internetowymi oszustami, którzy cały czas modyfikują stosowane przez siebie metody. Korzystając z udogodnień, jakie oferuje na Internet, kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Internet tak jak każde inne miejsce nie powinno zwalniać nas z czujności i zachowania zdrowego rozsądku.

W piątek (21.07.2023 r.) do iławskiej komendy zgłosiła się mieszkanka gminy Iława. Kobieta w rozmowie z policjantami oświadczyła, że padała ofiarą oszustwa na tzw. „Blik-a”. Nieznany sprawca na jednym z portali społecznościowych podszywając się pod znajomą poprosił kobietę o opłatę za dwie paczki pożyczkę. Pokrzywdzona wysłała rzekomej koleżance dwa razy jednorazowy, 6-cyfrowy kod do płatności internetowej w wyniku, czego straciła pieniądze w kwocie 1000 złotych.

Tego samego weekendu przy okienku oficera dyżurnego iławskiej komendy stawiły się jeszcze trzy osoby, które zostały oszukane w taki sam sposób tracąc łącznie 3000 zł..

"Oszustwo na BLIK-a” to bardzo popularny sposób, jaki wykorzystują przestępcy do wyłudzania pieniędzy. Absolutnie nie należy przekazywać kodów, nawet jeśli osoba, która do nas napisze jest nam znana i bliska, czy przestawia się za pracownika banku. Trzeba mieć świadomość, że ktoś mógł włamać się na konto naszego znajomego i wykorzystując znajomość chce nas oszukać i okraść. W przypadku przekazania kodu BLIK, jeśli w ustawieniach aplikacji bankowej nie zostało zaznaczone, że operacja wymaga zatwierdzenia przez właściciela konta, osoba która go otrzyma może wypłacić pieniądze bez użycia karty. 

Zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze, skontaktujmy się z tą osobą telefonicznie i sprawdźmy czy faktycznie potrzebuje naszej pomocy. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych oraz haseł, których używamy w sieci.

Jak się chronić przed oszustwem?

Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

  • pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
  • pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
  • nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
  • oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
  • potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na ilawa@eska.pl!

Tragiczna sytuacja pożarowa w Grecji. Na pomoc ruszyli strażacy z Krakowa

Harry Potter: QUIZ - kto to powiedział? Dopasuj cytat do postaci! 10 na 10? To niemożliwe!

Pytanie 1 z 10
"Na twoim nie ma litery. Chyba uważa, że nie zapominasz swojego imienia."