Prawie 40 proc. Polaków obawia się wycieku danych osobowych, a co siódmy za największe zagrożenie uważa atak hakerów. Równocześnie 44 proc. z nas nie dba o to, żeby korzystać z bezpiecznych haseł do logowania, a co trzeci badany przyznaje, że używa jednego hasła w kilku serwisach. Jakby tego było mało, ponad 20 proc. ankietowanych nie używa aktualnego oprogramowania antywirusowego. Takie wnioski płyną z badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.
W czasach wzmożonej aktywności cyberprzestępców 39 proc. Polaków za największe zagrożenie uważa wyciek danych osobowych, 13,5 proc. najbardziej obawia się z kolei ataku hakerów na komputer lub telefon. Najczęściej dotyczy to osób w wieku 18-24 lata (16 proc.) i 45-54 (19,5 proc.). Równocześnie nie wszyscy przykładają odpowiednią wagę do tego, żeby zwiększyć swoje bezpieczeństwo.
Tylko niewiele ponad 1/5 Polaków (21,9 proc.) korzysta podczas logowania z bezpiecznych haseł, czyli takich złożonych z co najmniej z 8 znaków i zawierających duże litery, cyfry i znaki specjalne. Najwyższy odsetek ostrożnych jest wśród ankietowanych w wieku 18-24 lata (28,7 proc.). Co trzeci badany (34,2 proc.) deklaruje, że korzysta z silnych haseł, a pozostali ze średnich, słabych lub bardzo słabych (44 proc.).
Mocne hasła ustawia sobie także blisko ¼ badanych między 25 a 44 r.ż. Potem wraz ze wzrostem wieku ten odsetek spada. Gorzej wygląda to wśród starszych respondentów. Blisko połowa z nich w wieku powyżej 45 r.ż. deklaruje, że korzysta ze średnich lub słabych haseł. Niestety to może się szybko zemścić.
Młodzi Polacy korzystają z jednego hasła w kilku serwisach
Ustawienie skomplikowanego hasła nie wystarczy jednak do tego, żeby uchronić się przed włamaniem. Istotne jest również odpowiednie zarządzanie danymi do logowania. Bardzo ważne jest na przykład to, żeby nie używać jednakowego hasła w kilku serwisach. Tymczasem co trzeci Polak postępuje właśnie w ten sposób. Najczęściej są to ludzie młodzi. Wśród ankietowanych w wieku 18-24 lata odsetek osób, które nie mają oporów przed korzystaniem z jednego hasła w kilku serwisach wynosi blisko 44 proc. (43,6 proc.). Skutecznie w ten sposób tracą przewagę, którą uzyskali wcześniej konstruując silne hasło.
Największą ostrożnością wykazują się z kolei badani między 25 i 34 r.ż. oraz 55 i 64 r.ż. Prawie 2/3 z nich dba o to, żeby stosować różnorodne hasła w wielu miejscach w sieci. Za niepokojący należy także uznać odsetek osób, które na to pytanie odpowiedziały „Nie wiem”. To prawie 13 proc. wszystkich badanych.
Seniorzy pamiętają o programach antywirusowych
Ponad 20 proc. ankietowanych na pytanie, czy na swoim komputerze mają zainstalowane aktualne oprogramowanie antywirusowe odpowiedziało „Nie” lub „Nie wiem”. 27 proc. deklaruje, że korzysta z płatnych programów, a prawie 53 proc. z darmowych.
Najniższy odsetek zabezpieczonych można znaleźć właśnie wśród najmłodszych respondentów. W grupie między 18 a 24 r.ż. Prawie 31 proc. z nich nie ma zainstalowanych aktualnych programów antywirusowych lub nie potrafi tego stwierdzić. Na drugim biegunie znajdują się z kolei seniorzy w wieku powyżej 55 r.ż. Ponad 85 proc. z nich korzysta z programów antywirusowych. Widać więc, że nie tylko rozsądnego zarządzania hasłami młodzi mogliby się nauczyć od starszych.
Zajęcia w iławskich szkołach pod patronatem NASK
Jedynie dwie szkoły zgłosiły się do oficjalnych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu 8 lutego pod patronatem NASK. W iławskim Zespole Szkół im Konstytucji 3 Maja oraz w SP5 odbywały się specjalne zajęcia z dziećmi i młodzieżą.
My odwiedziliśmy SP5 przy ul. Wiejskiej w Iławie, gdzie jakoś tak Dzień rozciągnął się na cały tydzień edukacji.
- Dzień stał się Tygodniem, bo tyle zadań wymyśliliśmy! - mówi Anna Waszelewska, nauczycielka informatyki i jednocześnie koordynator szkolnego Dnia Bezpiecznego Internetu w Szkole Podstawowej nr 5. - Najmłodsi przygotowują komiks, plakaty i hasła o tematyce bezpiecznego zachowania w internecie. Klasy czwarte oraz piąte mogły zrobić plakat na papierze lub grafikę w komputerze. Najstarsze klasy, siódme i ósme z kolei mogły przygotować prezentację lub grę - animację.
Jak podkreśla koordynatorka, nie trzeba było mocno przypominać dzieciom o tym, jakie zachowania w internetowej sieci są złe, a jakie dobre. Wiele pamiętały z regularnych lekcji na ten temat. A nam dały kilka rad na temat bezpieczeństwa: nie kupować niczego bez wiedzy rodziców; nie rozmawiać z nieznajomymi, nie klikać w podejrzane linki. I nie spędzać za wiele czasu w internecie.
Zresztą posłuchajcie sami:
Problemy i propozycje rozwiązań
9 lutego rozpoczął się cykl webinarów dla rodziców i profesjonalistów pracujących z dziećmi, a także cykl lekcji i spektakli online przeznaczonych dla klas uczących się w trybie zdalnym i stacjonarnym. Zapisy i program dostępne są TUTAJ.
W ramach tego cyklu psychoterapeuta i interwent kryzysowy Tomasz Bilicki opowie, w jaki sposób można włączać internet do zapobiegania próbom samobójczym wśród dzieci i młodzieży (11.02, godz. 17.00).
Milena Górecka i Arkadiusz Michałowski przedstawią uczniom najważniejsze zasady rozpoznawania i unikania ataków phishingowych (15.02, godz. 17.00).
Ewa Domańska z NASK będzie mówiła o tym, jak uczniowie mogą rozwijać umiejętność krytycznego i odpowiedzialnego korzystania z treści dostępnych online, czyli stawać się świadomymi obywatelami cyfrowymi (2.03, godz. 17.00).
Z kolei dr Małgorzata Wójcik zajmie się problemem prześladowania rówieśniczego, którego doświadcza – jak wynika z badań – 35% uczniów, z czego zdecydowana większość nie decyduje się poprosić o pomoc dorosłych. Przedstawi też narzędzia i techniki przeciwdziałające przemocy wśród dzieci (14.02, godz. 17.00).
To tylko kilka z tematów, które zostaną poruszone podczas webinarów. Wydarzenia pod patronatem NASK będą się odbywały do 3 marca.
Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!