Zakupiono 2 hybrydowe autobusy standardowej długości – Solaris Nowe Urbino 12 hybrid i 7 midibusów Solaris Nowe Urbino 10,5 – zasilanych olejem napędowym. Wszystkie te pojazdy są już w wersji po faceliftingu nadwozia.
- Odbiorom technicznym towarzyszyły krótkie przejażdżki po fragmentach tras linii 2 i 3 wraz z przedstawicielami producenta autobusów i dostawcy systemu informacji pasażerskiej - pisze Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting. - Próbnie wjechano też w głąb os. Piastowskiego.
Jak podają testujący fachowcy przyjęto, że roczna praca eksploatacyjna autobusów iławskiej komunikacji miejskiej ma od 2021 r. wzrosnąć o 20% – z 400 do 480 tys. wozokilometrów, zapewniając przy tym równocześnie wzrost popytu o 10% – z 1,30 do 1,43 mln pasażerów.
Teraz miasto czeka rekonstrukcja oferty przewozowej, w rezultacie której intensyfikacji ulegnie obsługa obszarów najgęstszej zabudowy wielorodzinnej w granicach miasta oraz ich skomunikowanie z jego ścisłym centrum i węzłem integracyjnym - kontynuuje Marcin Gromadzki. - Głównym założeniem optymalizacji ma być wzrost efektywności przewozów, osiągany poprzez wyznaczenie tras o potencjalnie wysokiej rotacji pasażerów. Właśnie z tej przyczyny brany pod uwagę jest wjazd autobusów w środek dużego iławskiego osiedla, intensywniejsza obsługa ul. Wiejskiej oraz wjazd w ul. Wyszyńskiego i Kopernika, a także obsługa przychodni przy ul. Jana Pawła II.
Jak się okazało przejazd próbny pokazał, że drobnym korektom powinna ulec infrastruktura drogowa. Zagrożeniem dla lśniącego lakieru nowych autobusów są bowiem liczne gałęzie drzew. Ewentualny wjazd autobusów w os. Piastowskie wiązać się z kolei powinien z przebudową listwowych progów spowalniających na wyspowe.
Nowe iławskie autobusy mają zupełnie inne barwy niż dotychczas eksploatowane – nawiązują do kolorów w herbie miasta.