Dla mieszkańców Nowego Miasta Lubawskiego, powiatu nowomiejskiego, dojeżdżających tam do pracy mieszkańców m.in. z Iławy i wreszcie przejezdnych, zwłaszcza w sezonie turystów - bardzo długi wjazd do miasta z ograniczeniem prędkości i na dodatek korki w okolicach Nowego Miasta Lubawskiego to codzienność.
Jeszcze rok i sytuacja może się poprawić, bo właśnie do 2.06.2021 zaplanowane są roboty przy milionowej inwestycji "Budowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15".
Umowę o dofinansowanie podpisano 25.06.2019r, całkowita wartość projektu to 391.856.742,88 zł a wartość dofinansowania z UE 303.554.728,87 zł.
Główny cel projektu, to odciążenie miasta od nadmiernego ruchu tranzytowego i podniesienie standardu życia lokalnej społeczności poprzez zmniejszenie natężenia ruchu, poziomu hałasu oraz emisji spalin na drogach alternatywnych.
Do ostatecznego kształtu inwestycji, jak informuje wykonawca jeszcze daleka droga, to między innymi:
- budowa odcinka w ciągu drogi krajowej nr 15 długości około 18 km,
- wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg i obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności skarp,
- przebudowa istniejącej sieci dróg publicznych i dróg wewnętrznych będących w kolizji z realizowaną obwodnicą,
- budowa systemu odwodnienia drogowego,
- budowa chodników i zatok autobusowych,
- budowa wzdłuż obwodnicy dróg dojazdowych obsługujących przyległy teren wraz ze zjazdami na przyległe działki,
- wykonanie organizacji ruchu i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
W kolejnych etapach:
- budowa obiektów inżynierskich
- budowa przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej
- przebudowa cieków wodnych oraz istniejących urządzeń melioracyjnych
- wycinka istniejącej zieleni oraz przeniesienie roślin objętych ochroną,
- roboty branżowe związane z przebudową kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury nad i podziemnej
- wykonanie urządzeń ochrony środowiska
- wykonanie wszelkich robót związanych z przebudową i rozbiórką elementów kolidujących z inwestycją (w tym budynków i budowli)
- wykonanie pełnej rekultywacji terenów zajętych przez zaplecza techniczne i socjalne, place budowy, drogi na czas budowy i inne
- przywrócenie dróg publicznych użytkowanych przez Wykonawcę w czasie budowy do stanu nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy, w tym zimowe utrzymanie,
- wszelkie roboty wynikające z konieczności podłączenia obwodnicy do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z remontem nawierzchni dróg przekazywanych samorządom po oddaniu obwodnicy do użytkowania i zmianą organizacji ruchu,
- zapewnienie dojazdu do wszystkich działek sąsiadujących z projektowanym pasem drogowym przez cały czas trwania budowy,
- wykonanie wszelkich innych robót i opracowań jakie okażą się niezbędne dla zoptymalizowania i zrealizowania inwestycji
- uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji.
Zakres robót jest tak szeroki, że uruchomiono nawet dla lubiących śledzić postępy inwestycji specjalną stronę obwodnicanml.pl