zimowe utrzymanie dróg

Drogowcy z GDDKiA meldują gotowość przed zimą 2024/2025

2024-10-15 7:43

Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji będzie około 2800 pojazdów, w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli.

Na razie I stopień gotowości

I stopień gotowości do zimy oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. Do 1 listopada osiągniemy II stopień gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 50 proc. Ostatni, III stopień gotowości to 100-procentowa mobilizacja, która nastąpi do 30 listopada.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 300 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.

Na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat GDDKiA przewiduje, że w sezonie zimowym 2024/2025 zużytych może zostać około:

  • 381 tys. ton soli drogowej,
  • 2,6 tys. ton chlorku wapnia,
  • 25 tys. ton materiałów uszorstniających.

Standardy utrzymania dróg

Cała sieć dróg krajowych w sezonie zimowym 2024/2025 będzie utrzymywana w następujących standardach:

w standardzie I - około 5,5 tys. km

Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi w taki sposób, że nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.

w standardzie II - około 11,2 tys. km

Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym.

w standardzie III - około 1,6 tys. km

Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez GDDKiA. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu. Objęte są nim drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.

w standardzie V - około 2,9 tys. km

Jezdnia odśnieżona w miejscach zasp (co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez GDDKiA. Objęte są nim dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej utrzymywanej w standardzie od I do III.

Standardy utrzymania dróg w okolicach Iławy

W STANDARDZIE I:

S5/5/S5 - węzeł Ostróda Południe – węzeł Wirwajdy - … - węzeł Nowe Marzy (A1) – węzeł Bydgoszcz Północ – węzeł Bydgoszcz Błonie – węzeł Mieleszyn – węzeł Gniezno Południe – węzeł Poznań Wschód – węzeł Poznań Zachód – węzeł Leszno Południe – Wrocław – droga A4 i 35 (węzeł Bielany Wrocławskie) - … -

7/S7 Gdynia (skrzyżowanie z ul. Morską) - węzeł Gdynia Wielki Kack - … - węzeł Gdańsk Południe – węzeł Elbląg Wschód – węzeł Miłomłyn Południe – Ostróda – węzeł Olsztynek Zachód – węzeł Płońsk Południe – Warszawa – węzeł Lesznowola – węzeł Tarczyn Południe – węzeł Grójec – węzeł Radom Północ – węzeł Skarżysko Kamienna Północ – węzeł Kielce Południe – węzeł Jędrzejów Północ – węzeł Wodzisław – Kraków – Rabka Zdrój – Chyżne – granica państwa, węzeł Kraków Nowa Huta – węzeł Kraków-Bieżanów

16/S16 - … - węzeł Ostróda Południe - … - węzeł Olsztyn Południe – Wójtowo - … - węzeł Borki Wielkie – węzeł Mrągowo - … - węzeł Ełk Północ – węzeł Ełk Wschód - … -

W STANDARDZIE II:

DK 15 - … – Krotoszyn – Jarocin – Miąskowo – Miłosław – Września – Gniezno – Trzemeszno – Wylatowo – Strzelno – Inowrocław – Toruń – Brodnica – Lubawa – Ostróda

DK 16 Droga 91 (Dolna Grupa) – Grudziądz – Iława – … - węzeł Ostróda Południe – węzeł Olsztyn Południe (bez węzła) – … - Wójtowo – Borki Wielkie – … - Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – węzeł Ełk Wschód – … - węzeł Kalinowo – Augustów – Pomorze – Poćkuny – Ogrodniki - Granica Państwa

Wykaz dróg w całym kraju oraz czasy reakcji na warunki atmosferyczne w standardach określa Zarządzenie w sprawie standardów zimowego utrzymania dróg krajowych

Plan utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami całych ciągów drogowych oraz ich utrzymanie w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.

Kto jest zarządcą tej drogi

Należy pamiętać, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, których jest w Polsce 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem dotyczącym dróg krajowych są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy (A1, A2 i A4).

Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych

W GDDKiA działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je ich użytkownikom oraz mediom. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.

Kierowco. Chcesz przejechać - przepuść

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

Dlatego GDDKiA apeluje o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.