Biały szkwał – nagły i porywisty wiatr, rodzaj szkwału. Według Słownika Meteorologicznego Amerykańskiego Towarzystwa Meteorologicznego nazwa "biały szkwał" (ang. "white squall") jest związana z faktem, że chmury burzowe, normalnie obserwowane na niebie przed przyjściem silnego wiatru, nie są obserwowane w wypadku białego szkwału. Szkwał przychodzi z jasnego nieba i jest dla obserwatora nagły. Jedyną zapowiedzią są zawieszone w powietrzu krople wody i załamujące się fale widoczne jako biaława zawiesina - tyle o tym zjawisku mówi Wikipedia.
W rzeczywistości zjawisko pogodowe wygląda jeszcze straszniej i jest śmiertelnie niebezpieczne. Najtragiczniejszy w skutkach był biały szkwał na Mazurach w 2007 roku.
Iławski WOPR na wodzie
Ratownicy opisali przebieg zdarzeń na Jezioraku w niedzielę 2 maja 2021. O godzinie 17:50 ratownicy otrzymali zgłoszenie z numeru 601 100 100, o awarii silnika w jachcie żaglowym. Przez silny wiatr i bardzo trudne warunki, załoga miała problem z dopłynięciem do bezpiecznego miejsca, nie potrafiła również dokładnie określić swojego położenia. Z Iławy wysłano jednostkę N-101 z ratownikami na pokładzie.
Aplikacja „Ratunek” z której korzystali poszkodowani, wskazała miejsce, z którego dokonano zgłoszenia. W miejscu zdarzenia nie zastano jednak nikogo. Po krótkich poszukiwaniach okazało się, że załoga uporała się z awarią i płynęła w stronę brzegu. Ratownicy odeskortowali łódź do Siemian i wrócili do bazy w Iławie.
Kolejne zgłoszenie z okolic Siemian, które nadali dwaj żeglarze o godz. 19:00, brzmiało bardzo podobnie: awaria silnika łodzi przy silnym wietrze oraz wysokie fale zniosły jednostkę w brzeg uniemożliwiając dalszą żeglugę. Działania WOPR w miejscu zdarzenia (na wschód od ośrodka „Promyczek”), polegały na wydobyciu jednostki z miejsca niebezpiecznego i odholowaniu jej do najbliższego portu w Siemianach. Powrót z działań nastąpił o godz. 20:30 w ekstremalnych warunkach pogodowych (śnieżyca, niebezpieczne podmuchy wiatru i falowanie).
Sezon przed nami - WOPR apeluje
Apelujemy do wszelkich wodniaków o sprawdzanie prognoz pogody przed i w trakcie każdego rejsu. Jest to podstawowa zasada bezpiecznej żeglugi. Gdy meteogramy wskazują na załamanie pogody, zaplanujmy krótszy rejs, spłyńmy wcześniej do portu, uwzględnijmy przystanek na przeczekanie niebezpiecznej sytuacji w odpowiednim miejscu.
W przypadku wzywania służb ratunkowych, utrzymujmy kontakt telefoniczny z ratownikami, informujmy o zmieniającej się sytuacji i naszej lokalizacji – ułatwi to szybsze dotarcie w miejsce zdarzenia.
Iławskie WOPR jest już w gotowości do niesienia pomocy na Jezioraku. Numery ratunkowe, to: 601 100 100, 984 lub 112.
Tak wyglądały nasze łodzi po zakończonych działaniach: